Wat gaat er veranderen op het gebied van duurzaam transport en wetgeving? De wet- en regelgeving wordt steeds verder aangescherpt. Het doel: Nederland klimaatneutraal in 2050. Iedereen kent wel de milieuzones die nu al gelden voor vrachtauto’s en autobussen in zo’n 15 steden in Nederland. Vier steden gaan zelfs een stapje verder met een milieuzone voor personen- en bestelauto’s op diesel: Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Den Haag. Eén van de belangrijkste middelen is het terugdringen van de CO2 uitstoot. Langzaam maar zeker zie je een verschuiving ontstaan van de gebruikelijke diesel- en benzineauto’s naar elektrische auto’s. Lees hier alles over wat dit betekent voor jouw onderneming en hoe je hierop kan inspelen.
Om de doelstellingen te kunnen halen moet de CO2 uitstoot met 49% omlaag. Dit gebeurt niet zomaar van de één op de andere dag, maar met tussenstappen. Zo moeten alle nieuwe auto’s in 2030 emissieloos zijn. Naar verwachting rijden er dan 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen elektrisch, om nog maar niet te spreken over autobussen, vrachtwagens en ander elektrisch transport. Dit betekent een enorme uitdaging in de (landelijke) laadinfrastructuur.
Vanaf 2025 mogen gemeenten een zogenaamde Zero-Emissiezone invoeren. Wat dit voor gevolgen heeft zie in je onderstaande afbeelding.
Er zijn momenteel al zo’n 28 gemeentes die dit hebben aangekondigd. Benieuwd welke? Check dan de kaart. Daarnaast is ook de vrachtwagenheffing aangekondigd. Over ongeveer 4 jaar betaal je gemiddeld 14,9 cent per gereden kilometer. Waarbij geldt hoe zwaarder en milieuvervuilender de vrachtwagen, hoe meer heffing je betaald. Nog een reden om te kiezen voor schonere manier van transport.
Al deze elektrische voertuigen moeten opgeladen worden. De laatste jaren is hier al flink in geïnvesteerd en zie je bij de meeste kantoorpanden al wel meerdere laadpunten. Vanaf 2025 is het – vanaf 20 parkeerplaatsen – zelfs verplicht om minstens 1 laadpaal te hebben.
Nieuwbouw of grote verbouwing? Bij een nieuw bedrijfspand met meer dan 10 eigen parkeerplaatsen op hetzelfde terrein is het namelijk verplicht om minimaal 1 laadpaal te hebben. Daarnaast moeten 1 op de 5 plaatsen een (voorbereiding op) aansluiting hebben, zodat er in de toekomst een extra laadpaal aangesloten kan worden. De enige uitzondering is wanneer de kosten van het laadpunt meer dan 7% van de verbouwingskosten bedragen. Laden gaat middels AC (wisselspanning) óf DC (gelijkspanning) laders. Meer weten over laadpalen en hoe je de juiste kiest? Neem contact op!
Tot slot werken de laadpalen uitstekend samen met zonnepanelen. Mocht je er zelfs een Energie Management Systeem (EMS) op hebben aangesloten, dan kun je helemaal groen laden. Het EMS kijkt naar de beschikbare stroom van de zonnepanelen en vult dit – indien gewenst – aan met netstroom. Duurzamer vind je het niet zomaar.
Om de genoemde investering in duurzame energie te vergemakkelijken, heeft de overheid verschillende fiscale voordelen in het leven geroepen. Je kunt namelijk gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu investeringen (Vamil). Dit voordeel kan netto oplopen tot ruim 14% van de investering. Bekijk de pagina kennisloket voor meer informatie omtrent subsidies.
Benieuwd wat al deze regels nu precies betekenen voor jouw bedrijf? Of wil je weten wat laadpalen voor jouw bedrijf gaan kosten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.
Met de 1471 geplaatste zonnepanelen voorkomt Kok Lexmond een jaarlijkse uitstoot van 353.973 kg CO2. Evenveel als 97 huishoudens.
Knoflookteler Beemster Garlic vermijdt door de 1540 zonnepanelen op zijn dak 298.452 kg CO2 per jaar. Dat is vergelijkbaar met 166 huishoudens.
In Rhenoy zijn bij ondernemer Verstegen 1899 zonnepanelen geplaatst. Gezamenlijk produceren ze een jaaropbrengst van 641.880 kWh.
Laat je naam en mail achter en ontvang direct ons gratis E-BOOK.